När Isabell kom till världen

Hej!

Satt och funderade på min förra förlossning igår. Här är den på ett ungefär...

Jag åkte in för vanlig kontroll i vecka 38+1. Hade då haft havandeskapsförgiftning sedan vecka 33.

Den onsdagen hade mitt blodtryck gått upp så högt att jag inte längre fick åka hem utan blev igångsatt kl 9 på morgonen.

Jag minns inte riktigt klockslag, men här är ungefär hur det gick till:

09.00 Undersökning, läkaren kunde inte ens kääna min tapp då jag var så omogen. Och så fick vi ett rum på förlossningen.

11.00 fick jag första gelen. Hjälpte inget.

17.00 Andra gelen, hjälpte inte mycket alls...

23.00 fick mediciner för att jag inte mådde bra pga havandeskapsförgitningen.

Sov inget på hela natten... Min man försökte sova sittandes i en fotölj, men tyckte han var vaken för det mesta...

06.00 Fick jag en ballong uppförd. Den skulle dom dra i var 3dje timme!?!?! 

09.00 kom dom och drog. Satt stenhårt.

12.00 kom dom och drog. Satt pytte lite lösare, men kom inte ut.

15.00 Drog dom ut den, men det gjorde ont. Inte så att den ploppa ur själv...

18.00 Tog dom ut slemproppen!?!?! och spräckte hinnorna. Vattnet gick då.

20.00 Satte dom i droppen som skulle sätta igång allt. 

22.00 Fick jag EDA, fast jag bett om att inte få nån. Mitt blodtryck gick upp så dom sa att jag måste ta den för att slappna av lite.

Sov inget den natten heller.... 

00.00 Fick jag mediciner mot blodtryckt som gick upp för högt. Minns att det var många läkaren där och tog blodprover mm...

01.35 började jag krysta...

03.10 Föddes Isabell ♥  

Jag minns denna förlossning som det värsta jag varit med om. Jag sov inte på två dygn och hade jätte ont. Kommer ihåg att jag under sista timmarna vände mej till min Micke och grät och sa att jag är för trött och inte orkar mera, men på något konstigt sätt får man ork igen... När jag fick Isabell i famnen kände jag inte nån sorts glädje eller kärlek utan det kom några veckor senare. Nu skulle jag inte kunna leva utan henne!


Kommentarer
Postat av: Malin

kan lova dig att nästa förlossning kommer att upplevas som lättare!!! särskilt utdrivningskedet..

jag hade krystvärkar och försökte ju krysta så gott jag vågade/orkade med Elias i hela 3 timmar..

med Elvin då jag hade EGNA krystvärkar så tog det bara några minuter.. han bara ploppade ut!:D blev liksom förvånad själv!!!! =)

är jättenöjd med Elvins förlossning och riktigt stolt över mig själv!:)



när man vet vad som händer och vad det handlar om så är man nog lite lugnare..

första förlossningen är ju verkligen okännt vatten..



med eda'n ger de i regel till alla som har högt bt, då den rekommenderas för den får bt att gå ner..

undertrycket stiger ju inte av stress (är ju vilotryck)..



kraams!:)

2010-05-26 @ 15:38:42
URL: http://grodan09.wordpress.com
Postat av: Amanda Wilson

Tack snälla. Vi tycker ju förstås också att hon är väldigt söt :).

Kul att läsa om din förlossning. Du verkar ha haft en mycket jobbigare förlossning än mig!! Det tog ungefär 16 timmar för Elma att komma ut.



Just nu är mitt största bekymmer att jag har väldigt ont i de nedre regionerna. Hur länge hade du ont? Vore kul med en promenad snart, men har för ont nu. Om någon vecka kanske?



Kramis

2010-05-26 @ 22:42:52
URL: http://www.freewebs.com/mandaw

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0