Imorgon gäller det!!!

Hej!

Nu mina vänner kan jag berätta att jag börjar bli nervös!!! Imorgon på morgonen ringde dom från KS och meddelar vilken tid vi kan komma in för igångsättning. Jag och Micke har packat ihop våra och Isabells saker. På morgonen ska jag vika bort att torr tvätt och sätta på diskmaskinen. Micke har idag dammsugit och torkat golven. Undra om han försöker nöta bort lacken från våra trägolv så som han städar ;) Stackarn är väl nervös! Han sa tidigare idag att han faktiskt inte kommer ihåg hur man håller i ett litet barn. Och när vi diskuterat det en stund så sa han att han nog ska ta en vals med henne på direkten ;) 

Tänkte berätta i korta drag om hur förlossningen med Isabell gick till! Alla vet ju inte hur en igångsättning går till! Alla igångsättningar behöver dock inte alla dessa moment! Det beror helt på hur mogen kroppen är.

Jag var alltså påväg in på en kontroll då dom kom fram till att jag direkt måste sättas igång för att mina värden var så dåliga. Då mådde jag betydligt mycket sämre än nu. TACK för att ni inte väntar så länge denna gång!!! :)

Jag blev igångsatt vid kl. 09.00 på morgonen den 10de juni 2009.

♥♥♥

Prostaglandingel

Min livmoder var så omogen så jag fick ett hormongel som ska mjuka upp livmodertappen. Det placeras, ja ni vet vart (Slidan), och efter 4-6h kollar man om något hänt. Jag fick 3 behandligar av detta.  

Bard-kateter

När livmoderna har öppnat sej minst nån centimeter fortsätter man igångsättningen med en såkallad bard-kateter. Det är en lång tunn gummislang som förs upp i livmodern. Längst fram på slangen finns en uppblåstbar ballong. Den fylls med vätska. När livmodenr är öppen ca 4 cm brukar ballongen glida ur.
Dom kom in var 3:dej timme och drog i den och det var inte alls skönt kan jag tala om!!! Och jag tycker INTE att den gled ur... Denna metod tog ca 9 h om jag inte minns helt fel...

Amniotomi

Amniotomi = ta hål på hinnorna. Först tar dom bort slemproppen och sen spräcker dom hinnorna så att vattnet går. Efter det brukar värkarna komma igång av sej själv.
Jag minns att jag var jätte trött och ledsen när detta skedde. Fast jag samtidigt var glad över att få komma framåt i processen. Nu var vi redan inne på dygn 2...

Värkstimulerande dropp

Ja, inte fick jag några värkar... Men efter att jag fått dropp ett tag så jäklar ;)

Isabell föddes kl. 03.10 den 12 juni. Det tog alltså ca: 42h.

♥♥♥

Ja så gick det till i korta drag :)) Enligt överläkaren jag pratade med i måndags så skulle vi direkt ta hål på hinnorna! Jippiii! För det som hände innan tog sååå lång tid. Men nu är jag ju andragångsföderska och var öppen 2 cm i måndags. Tror dock att jag är öppen liiite mera nu... Men man vet aldrig. Dom börjar ju alltid med en kontroll ändå.

Känner både spänning, nyfikenhet, nervositet, orolighet och allt nu! Men det kommer nog gå bra.

Nu ska jag gå och lägga mej. Hoppas jag får sömn bara :)

P.s. Vårat virusskydd tar slut på fredag!! Vi har inte hunnit köpa något nytt så jag kanske kan uppdatera först ibörjan på nästa vecka. Typsikt!!! Men om ni är jätte nyfikna så är mitt mob nr: 076-8553936 D.s.

P.s. 2. Skriver nog imorgon ett snabbt inlägg när vi fått vårat rum om jag hinner :)) Kanske hinner skriva många inlägg om det tar lika länge som med Isabell ;) D.s.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0