Bara lite...

Måste få klaga lite... Jag håller på att bli galen :( Jag har eksem över typ hela kroppen!!! Jag får det alltid på sommaren när det är varmt. Jag har atopiskhud som är känslig mot allt som inte är normalt. Alltså får jag problem vid kyla, värme, vind...

För tillfället har jag MASSA eksem i alla väck. Armväck, knäveck mm Sen även på mage, under brösten, runt ögonen, runt öronen, mellan fingrarna... You name it! JÄTTE FINT!!!! OCH JÄTTE SKÖNT!!! Det är små blåsor som är vattniga och kletiga...

Speciellt bekvämt är det på natten när man svettas i sängen! Jo, där ligger man och funderar på om man ska strypa sej själv i lakanet så man slipper ligga och klia hela natten... Och ont gör det. Mysigt va!!!

Såhär står det på nätet:

"Beskrivning

Här kan du lära dig mer om vad atopiskt eksem är, hur det yttrar sig och hur vanligt det är.

Vad är atopiskt eksem?

Ett annat namn för atopiskt eksem är böjveckseksem. Förr kallades det Prurigo Besnier efter den franske läkaren Ernest Besnier som beskrev detta eksem 1892. Prurigo betyder klåda. Klådan är det besvärligaste symtomet för den som har eksem. Att ha en atopisk sjukdom innebär att man har ett medfött anlag för att kunna få eksem eller annan atopisk sjukdom såsom hösnuva eller astma. Många atopiker har en benägenhet att bilda allergiantikroppar (IgE), vilka är speciella äggviteämnen riktade mot olika ämnen. Det kan bland annat vara mot pollen, pälsdjur, damm, kvalster eller vissa födoämnen. En del av dessa allergiantikroppar ger upphov till sjukdomssymtom medan andra inte har någon praktiskt betydelse.

Det karaktäristiska för det atopiska eksemet är en intensiv klåda och torr hud, med röda torra och ibland vätskande utslag, med en typisk utbredning. Mikroskopiskt ses vid vätskande eksem en svullnad och inflammation i övre delen av huden och vita blodkroppar som vandrat ut från blodkärlen. Det kan också bildas vätskefyllda blåsor. Vid det torra eksemet ses, förutom en ökning av de vita blodkropparna, en förtjockning av överhuden och hornlagret.

När börjar eksemet?

Omkring 60% av barnen som får eksem får det före ett års ålder och 90% före fem års ålder. En del barn insjuknar senare i barnaåren och bara 2% får sitt eksem efter 20 års ålder.

Hur vanligt är atopiskt eksem?

Eksemet är vanligt hos barn och unga. Drygt 10% av befolkningen drabbas. I en stor svensk studie fann man att atopiskt eksem förekom hos 4% vid 18 månaders ålder, 7% hos 7-åringar och 12% hos 11-åringar. I flera undersökningar har man sett att atopiskt eksem blivit vanligare de senaste åren. Orsaken till det vet man inte.

Utseende och symtom.

Det atopiska eksemet har ett typiskt utseende och utbredning vid olika åldrar. Man brukar därför dela in sjukdomsförloppet i olika faser. Dessa är spädbarnsfasen, barndomsfasen och vuxenfasen.

Spädbarnsfasen

Från födelsen till 1½-2 års ålder. Eksemet börjar vanligen i ansiktet, framför allt på kinderna eller i pannan och hårbotten. Oftast sitter eksemet även på armarnas och benens sträcksidor och ibland kan det vara utbrett över hela kroppen. Eksemet är ofta ilsket och vätskande och barnet har vanligen en våldsam klåda.

Barndomsfasen

Från omkring 2 år till 12 år. Eksemet sitter framför allt i arm- och knäveck (därav namnet böjveckseksem), på hand- och fotleder och på halsen. Ansiktet och området runt öronen brukar vanligen också drabbas. Ibland är eksemet torrt och förtjockat med rivmärken till följd av att barnet kliar sig.

Vuxenfasen

Från 12års ålder och uppåt. I ansiktet, över bålen samt i arm- och knäveck, ses ett torrt och fjällande eksem. Även hos vuxna kan eksemet vara utbrett över hela kroppen. Handeksem är mycket vanligt.

Blir man frisk?

De flesta blir klart förbättrade under årens lopp men i det enskilda fallet är det dock svårt att förutsäga om eksemet kommer att växa bort. Den atopiska benägenheten finns kvar även när eksemet är utläkt. Detta innebär en ökad risk för att utveckla handeksem, framför allt i yrken där huden exponeras för irriterande ämnen (rengöringsmedel, schampo, oljor med mera) eller där huden måste tvättas frekvent. Yrkesvalet är därför viktigt."



Verkar som om jag har barnfasen fortfarande ;) Måste ta och ringa min BM på måndag. Jag har bara massa kortisonsalvor som jag inte tror man får ta som gravid... Behöver något nu!!! 

Försökte ta bild, men blev inte så bra... 



Detta är mitt ena armväck.

 
Nu ska jag lägga mej och vila och klia i sängen brevid min lilla älskling ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0